lördag 2 februari 2008

Plug and play!

Pendlarcykeln (vinter) har en längre tid haft problem med växlingen bak. När man växlat så kommer det alltid en spökväxling en stund senare. Bakväxeln är så slut den kan bli och lite till. När den har somnat i ett bra läge bak så har jag bara använt de främre klingorna. Spelar egentligen ingen roll det är en tung pendlarcykel med dubbdäck men visst vore det härligt att kunna skjuta i en lite tyngre växel i en backa och ställa sig upp och trampa.
Har en Deore bakväxel svart och fin liggande men väljer en begagnad som säkert kunna suttit på Biltemas absolut billigaste cyklar. Där tittade småläningen fram, den som spar han har. Trissorna är jätteglappa även på denna. Får ett ryck och pillar in BBB:s kullagrade trissor, hur jag än lekte med distanserna så lyckas jag bara få tjockleken till 7 mm på de jag demonterade var 9 mm. Monterar den på cykeln på med ny kedja. Klickar ner växlingsreglaget till det minsta drevet drar i vajern och drar fast den i bakväxeln. Cykeln sitter i mekstället så det är bara att börja veva och växla. Klockrent, ändlägena i sedled är perfekta och växlar som om Bosse cykeldoktorn har varit där. Snacka om plug and play! Så bra som det blev var den inte ens då jag räddade den från ÅB för fem år sedan.


Till råge på allt bra så blev det bara bättre under provturen, hittade en navkapsel som passar till min bil. Har länge bara haft tre stycken men köpte en på M-bilar så nu har jag en i reserv.

Inga kommentarer: