onsdag 6 januari 2010

Besegrad

Idag var det jäkligt kallt minus 25 hela förmiddagen. Var även för kallt att köra ett fyspass med motorsågen och ved behövs. Har skämt bort mig med att köra två timmars dubbpass nästan varje dag detta år. Men är väl bara att kör inne då men tusan så tråkigt, hellre minus tio och mörker. Tog in silvernishikin den hade visst fått ett påbörjat underhåll för kedjan låg i en burk med avfettning sedan slutet av oktober. Upptäckte att den övre trissan i bakväxeln snurrade inte alls. Pillade bort tätningsbrickan, bakom den fanns lite fett och allt såg ok ut förutom att den inte snurrar.

Troligen har något rostat fast. Ett arrangemang i skruvstycket och våld så var det problemet löst. Tre droppar syntetolja och tillbaka med täckbrickan och den snurrade fint och glappfritt.


Körde totalt 60 min 5 min upp och 5 min ned, resten med 83-86 %. Den största bedriften var att bara ha en dörr att titta på, måste fixa något. Men det var skönt att stå i duschen ut att tårna värker av kyla.

2 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Det här var en kul blogg ! Den skall jag lägga på minnet. :)

-Patrik

cykelbo sa...

Patrik du får gärna lägga mig på din blogglista. Så lägger jag dig på min.