fredag 16 december 2011

Pyselhörnan-ficklampa

Utomhuscyklingen har det varit sparsamt med, det är psyket som knäckts av vind, regn, halka och mörker. Som medicinering har jag cykelpysslat! Fick en 5 watts LED-ficklampa av Claes på farsdag. Den hade grymt mycket mer ljus än min Cateye HL-EL 320 som används då ”klumpen” Cateye 5+10 watt halogen vilar. Nu är lösningen klar hur jag får fast ficklampan på cykeln och kan justera den som jag vill ha den.

Använde Cateye:s styfäste som finns att köpa lösa (c:a 80 kr). Svarvade hål som passade lampan i 3mm al plåt, svetsade ihop dessa med bottenplåten. Fräste ett U format spår i bottenplåten så Cateye-fästet inte kan glida framåt eller bakåt. Hålls på plats av de små skruvade plåtbitar som går in i spåren där originallampan skjuts in. Ficklampan hålls på plats i hållaren med två O ringar, spår finns på lampan. Lika mycket vikt på båda sidor om styret så den inte tippar upp eller ner vid skakningar.

”Kikarsiket” på plats, ut och testa!

2 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Snyggt jobbat!

cykelbo sa...

Nu är den testad! Sitter bra på styret. Lyser riktigt bra i 30 min ytterligare 15 min hyfsat. Sedan blir det blåaktigt sken i drygt 2 timmar. Vad kan mer begära av fyra AAA batterier. Tänk om det varit AA batterier som har mycket mer att ge.