fredag 7 december 2007

Kvarttumsfrossa

Har just införskaffat min femte ¼ tums hylsnyckelsats! Dom alla är olika på något litet sätt. Det som kanske driver mig till denna överkonsumtion av dessa små mysiga lådor är nog en händelse i unga år. Hade fått en komplett påhängsmotor i en låda av min morfar. En sån där som man skruvar på en vanlig cykel så blir det en moped. Blev väldigt sugen på att kolla under topplocket men hur kommer man åt dom fyra muttrarna som sitter nere mellan kylflänsarna med det som fanns att tillgå, en skiftnyckel? Var händig redan som ung så det löstes med enbart med skiftnyckeln! Först slår man bort kylflänsarna med sedan lossar man muttrarna med skiftnyckeln! B.A Hjort & co vänder sig säkert i graven av blotta tanken på att man skulle kunna ha haft ett patent till på detta allsidiga verktyg. När min pappa såg förstörelsen så försvann lådan med motorn. Hade det varit idag så hade den hamnat på Återbruket men nu är den nerplöjd på någon stor soptipp. Brukar trösta mig med att det fanns inga hylsnyckelsatser för 50 år sedan för jag såg ju inga…

foto Biltema

Min favorit!

Inga kommentarer: