fredag 3 juli 2009

Semestervecka

Även i år blev det en egen cykelvecka i stugan det blev riktigt varmt också. Upptäckte kvällen före jag skulle åka att den övre trissan gick att skjuta axiellt nästan en millimeter. Det förklara varför det har segat och inte varit rappt som jag har förväntat mig av en Ultegra när man växlat. Till min stora förvåning så är den nedre trissan kullagrad och den övre ståtar med texten ”Ceramic” vilket är ett glidlager i keramik. Kolla på nätet efter möjliga affärer som skulle besökas under resan upp. Inte ens Cykelbyggarn i Sandviken kunde hosta lite kullagrat gav jag upp. Fungerade bra hela veckan men nu sitter det rollerboys med keramiska kullager. Körde en sjumilare varje dag med en höjdskillnad på c:a 150 m som byggde en ascent på c:a 400 m.


En bit på Sverigeleden



Där vägarna till Alby och Byberget delar sig vid bron över Aldernströmmen, står det gamla fiskehuset från 1870-talet.


Nya flaskställ.


83:an när den är som bäst


Avslutande dopp!

2 kommentarer:

Olle sa...

hej

Det är normalt med axiellt spel på Shimanos växlar, så är det på mina Shimano 105 resp Ultegra växlar. Det är även så på Campagnolos växlar. Allt för underlätta index växlar, dvs STI/Ergoshifters.

Olle

cykelbo sa...

Hej Olle!
Borde inte den kullagrade trissan sitta upptill och den "glappande" med keramiska bussingen sitta nedtill. Eftermarknads trissor typ BBB är ju båda kullagrade. Sådana sitter där nu och är mycket rappare.